Pinsekirker nu og her

Pinsekirken er en frikirke, som i Danmark tæller lidt over 5000 personer i 50 pinsekirker. Hver kirke er selvstændig, og Pinsevækkelsen har ikke en landsorganisation, men et landsdækkende fællesskab: Mosaik.

I en pinsekirke bliver der prædiket i et sprog, man kan forstå, og musikken er nutidig. Der er som regel aktiviteter for børn (børnekirke) under prædiken.
Du er til enhver tid velkommen til at komme til gudstjeneste i en pinsekirke. De fleste har gudstjeneste hver søndag kl. 10.30 – 12.00, men tjek for en sikkerheds skyld deres hjemmeside, så du ikke går forgæves.

Du kan finde kontaktoplysninger om den nærmeste pinsekirke på:
www.pinsekirkerne.dk/pinsekirkerne

Pinsevækkelsen har en Bibelskole i Mariager, hvor der også holdes sommer-camp hvert år.

 

Hvad tror vi på?

Du kan læse mere i folden “Lidt om troen“, som du kan downloade fra siden ”Hvem er vi” og eller læse pinsekirkernes trosbekendelse her ved at følge linket. Her er et kort rids over pinsevækkelsens grundlæggende lære:

Frelse:
Vi tror på, at vi bliver frelst ved at tage imod Jesus som vores frelser og bede ham om at rense os fra synd, for han betalte prisen for vores synd på korset. Frelsen er en forudsætning for det evige liv i Himmelen. 

Dåb:
Vi bliver døbt som voksne (eller store børn), når vi selv ønsker det og efter, at man er blevet frelst. Dåben sker ved neddykkelse. Dvs. man bliver døbt i et bassin, hvor man kommer ned under vandet og rejst op igen. Dåben er en lydighedshandling, der symboliserer, at vi begraver vores gamle liv og står op til et nyt, hvor vi følger Jesus.

Helligånden:
Vi tror på, at Helligånden er Guds ånd, som virker på vores hjerter. Vi tror på, at vi kan blive døbt med Helligånden lige som disciplene på Pinsedag. Helligåndens dåb er en helt anden dåb end dåben i vand: Det er ikke det samme som, at man bliver døbt i Faderens, Sønnen og Helligåndens navn. Du kan heller ikke planlægge det, men du må bede Gud om at døbe dig med Helligånden. Når man bliver døbt med Helligånden, bliver man fyldt af en glæde og begynder at tale i tunger, dvs. tale et sprog, man ikke selv kender. Denne oplevelse gentager sig ofte, når man beder. Man oplever også at blive mindet om Guds ord eller får hjælp til at fortælle andre om Gud. 

Jesus kommer igen:
Vi tror på, at Jesus vil komme igen en dag, som han har lovet. Så vil han hente alle, der tror på ham, hjem til Himmelen, hvor vi skal være i al evighed. Vi tror på, at det vil gå så hurtigt, at man ikke kan nå at omvende sig og tro, når man ser, han kommer. Det gælder derfor om at være parat nu.

Bøn:
Vi tror på, at alle kan bede til Gud, uanset hvor og hvornår og med vores egne ord. Vi tror på, at han hører os og svarer os. Vi har ikke krav på at få det, vi beder om; men Gud vil hjælpe os og svarer hhv. nej og ja efter, hvad der er godt for os. Han elsker os som sine børn og hjælper os mere, end vi beder om. Bøn handler i først og fremmest om at have en relation til Gud, at tale med ham jævnligt, som man taler med en ven.

Bibelen:

Vi tror på, at Bibelen er Guds tale til mennesker gennem alle tider, og at den er ufejlbarlig.